با سلام

 برای اختتامیه طرح تابستانی امر شد گزارش کار گروه دبیرستانی را هم بنویسیم 

کاغذی سیاه کردیم و تحویل دادیم 

ببینید و نظر بدید ممنون میشم


گزارش طرح «تربیت مدیر فرهنگی»

هو الشهید

                                   

مقدمه

 

زندگی یک انسان ابعاد مختلفی دارد. در طول این زندگی برای موفق بودن و برای زندگی سعادتمند داشتن باید مسائل مختلفی را فرا بگیرد.

متأسفانه در برنامه آموزشی سیستم آموزش و پرورش کشور ما بسیاری از مسائل فکری - مهارتی مورد نیاز یک نوجوان به صورت کامل و کارآمد آموزش داده نمی‌شود و از آنجایی که این سیستم برای دانش‌آموزانی با استعداد و توانایی متوسط، بلکه حداقلی برنامه ریزی شده است؛ بسیاری از نیازهای دانش‌آموزانِ با استعداد تأمین نمی‌شود. و دانش‌آموزانِ بسیاری بخش عمده‌ای از آموزش‌های مورد نیاز در زندگی فردی، خانوادگی، علمی و اجتماعی  را یاد نمی‌گیرند.

از طرفی در جامعه امروزی و با توجه به هجمه‌های فکری، فرهنگی دشمن انقلاب اسلامی، انتظارِ پرورش جوانانی که ،در این دوران شبیخون فرهنگی نه تنها داشته های خانوادگی خود را حفظ کنند بلکه سعی در نجات دیگران داشته باشند، از این سیستم انتظاری نابجا است.

با توجه به این مهم کانون توحیدِ مسجد فاطمه زهرا(سلام الله علیها) همانند بسیاری از مجموعه‌های فعال استان و کشور با اجرای برنامه‌های فکری - فرهنگی سعی در جبران این خلل‌ها دارد. و طرحی را با عنوان طرح "تربیت مدیرفرهنگی" ویژه دانش‌آموزان دبیرستانیِ حاضر و فعال در مسجد برنامه ریزی و شروع به اجرای آن نموده است.

این طرح از طرح‌های تربیت مدیر فرهنگی که توسط مجموعه هایِ فعالِ استان‌های دیگر انجام شده، الهام گرفته و آموزش‌های خود را در دو سرفصل معرفتی و مهارتی برای این عزیزان در نظر گرفته است.

 

سرفصل معرفتی

 

مهمترین مسائلی که یک جوان از لحاظ معرفتی به آن نیاز دارد را در سه عنوان مسائل عقیدتی، احکام و قرآن می‌توان خلاصه نمود.

در تابستان 1394 برای تأمین مسائل عقیدتی، کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم" که سی جلسه سخنرانی مقام معظم رهبری در سال 1353 حول مسائل عقیدتی بوده است؛ انتخاب شد.

این کتاب به تعبیر اهل خبره کتاب اعتقادیِ کاربردی است. کتابی که مسائل اعتقادی و آنچه دانش‌آموز مسجدی به عنوان اعتقادات خود باور دارد را با استفاده از آیات قرآن کریم مستحکم کرده و ارتقا میدهد.این کتاب اسلام را درنگاه مخاطب از یک دین فردی، جزیی و منفعل به دینی فعال ، پویا و مورد نیاز زندگی امروزِ جامعه بشری تغییر میدهد.

طی 22 جلسه که در این دو ماه برگزار شد 8 درس از 30 درس این کتاب مطالعه و مباحثه شد. ان شالله در طول مدت دوره این کتاب و مباحث مورد نیاز دیگر همچون احکام، قرآن ، اخلاق و... تکمیل می شود.

 

سرفصل مهارتی

 

در این سرفصل نیز با برگزاری جلسات مدیریتی بخشی از مسائل مهم و مؤثر در مدیریت به صورت نظری به بحث و گفتگو گذاشته شد. مسائلی مثل زمانبندی، هدف گذاری ونوشتن طرح اجرایی برای فعالیت های فرهنگی . انشالله سعی داریم در طول مدت این طرح مسائل مهمی مثل مدیرت در مصرف رسانه، مدیریت و تحلیل اطلاعات، روابط عمومی، روابط خانوادگی، وظایف فرد نسبت به خانواده و اجتماع، مطالعه و ... مطرح کنیم.

اما همانطور که مطلع هستید یک مدیر خوب به وسیله جلسات نظری وعلمی تربیت نمی‌شود. مدیری، مدیر موفق و توانمند است که بتواند اطلاعات وآموزش‌های خود را در عمل پیاده سازد. بنابراین و با توجه به اینکه دوستان دبیرستانی مجموعه، درحال حاضر تنها نیروی اجرایی و آینده های مجموعه هستند به هرکدام از دوستان با درنظر گرفتن علایق و استعدادهایشان در فعالیت‌های جاری مسجد مسئولیت هایی سپرده شد.

از این دوستان خواسته شد تا در ضمن اجرای خوب مسئولیت‌های خود مسائل نظری مطرح شده درجلسات مدیریتی را رعایت کنند. همچنین در برخی موارد آموزش‌های فنی مورد نیاز مسئولیت های خود را فرا بگیرند. مهارت‌هایی مثل عکاسی، طراحی، نویسندگی ، تدوین و...

به عنوان نمونه به موارد ذیل می توان اشاره کرد

انجام کار گروهی و فراگیری مدیریت نیرو برای سرگروه و ولایت پذیری برای زیر گروه‌ها:

اجرای اردوی افتتاحیه  در یانس آباد

اجرای اردوی تهران

در این اردوها دوستان دبیرستانی درقالب چند کارگروه تقسیم شده و مسئولیت هایی را برعهده گرفتن  و بعد از اتمام اردو در جلساتی مفصل  به  بررسی و نقد عملکرد خود و دوستانشان پرداخته شد

فراگیری نحوه ارتباط با نوجوان های کوچکتر:

اجرا و همراهی در اردو های دوچرخه سواری

فراگیری روابط عمومی و ارتباط با مسئولین:

ارتباط با کمیسیون فرهنگی شورای شهر و ومسئولین طرح محله ما

ارتباط با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری جهت بهبود کلاس‌های تابستانی

ارتباط با بیمه معلم جهت بیمه کردن دانش آموزان طرح صبح

فراگیری تهیه و تدوین مستند:

داستان نویسی، فیلم برداری و تدوین کلیپ مستند بخش تابستانی طرح صبح جهت پخش در اختتامیه

فراگیری طرح نویسی برای برنامه های فرهنگی:

طرح نویسی و اجرای برنامه اختتامیه

و.....

 

 

ادامه مسیر

 

ماهم مثل شما والدین عزیز معتقدیم دانش‌آموز مسجدی علاوه بر اینکه در اخلاق باید دانش آموز نمونه‌ای باشد در مسائل علمی و درسی نیز باید نمونه باشد. به ویژه معتقدیم دانش آموز مسجدی باید صندلی‌های خوب دانشگاه های کشور را به خود اختصاص دهد وبرای این امر باید خوب تلاش کند تا نتیجه بسیار خوبی از کنکور بگیرد.

فلذا در ادامه این مسیر و در سال تحصیلی برنامه هایشان را به حداقل رسانده ایم و تنها به جهت تداوم ارتباط این عزیزان با مسجد و دغدغه کار فرهنگی و همچنین ادامه مباحث معرفتی هفته‌ای یک جلسه در تعطیلات آخرهفته برایشان درنظر گرفته‌ایم.

 

به امید آنکه همه ما بتوانیم نیروهای کارآمدی برای انقلاب و امام زمانمان باشیم.